5 trendów, które będą kształtować rynek fashion w 2020 roku

KATEGORIA: Branding

Co czeka rynek fashion w 2020 roku? Obok kontynuacji dominujących w 2019 roku tendencji (technologizacja odzieży, moda etycznie i ekologicznie odpowiedzialna), możemy spodziewać się zwrócenia uwagi na dotychczas niszową grupę docelową (gracze i e-sportowcy) oraz przywrócenia do łask wypożyczalni i systemów wymiany odzieży.

5 trendów, które znacząco wpłyną na kształt rynku fashion w 2020 roku, to:

  1. Intuitive Apparel
  2. Smart Sportswear
  3. Fast Fashion Rental
  4. Concious Fur
  5. Gamer Garments

Intuitive Apparel i Smart Sportswear, czyli technologizacja odzieży

Temat technologizacji odzieży poruszaliśmy już w artykule dotyczącym transhumanizmu w modzie. Wszystko wskazuje na to, że ubranie w coraz większym stopniu będzie wyręczać nas w rozmaitych czynnościach, dbać o nasze zdrowie i samopoczucie. Trend Intuitive Apparel zakłada produkcję odzieży, która odpowie na nasze bieżące potrzeby, automatycznie się do nich dopasuje, a także… nauczy się naszego ciała i zachowań. Przykład? Kurtka Mercury (stworzona przez Ministry od Supply), wykorzystująca algorytmy sztucznej inteligencji i ogrzewająca ciało do optymalnej dla nas temperatury.

Inteligentna odzież będzie dostosowywana nie tylko do naszych codziennych potrzeb, ale również specjalnych zadań. Trend Smart Sportwear jest dedykowany sportowcom. Ubrania, które mają być wsparciem podczas treningów i zawodów, już powstają. Koszulka zaprojektowana przez Aexos sztywnieje pod wpływem gwałtownego nacisku, dzięki czemu chroni przed obrażeniami w sportach kontaktowych. Kolekcja Futureskin marki Odlo została zaprojektowana z tzw. tkanin reaktywnych, które wspierają komfort i swobodę ruchu.

Fast Fashion Rental, czyli moda z odzysku

Wypożyczalnie odzieży wracają do łask – i to nie tylko ze względów proekologicznych. Osoby, które chcą założyć oryginalne ubranie lub wypróbować nowy styl nie zamierzają kupować nowej odzieży – wolą ją wypożyczyć z myślą o określonym wydarzeniu, modowych eksperymentach lub… zdjęciu na Instagramie. W odpowiedzi na te potrzeby powstała kompleksowa wypożyczalnia odzieży okolicznościowej Hirestreet.

Źródło: https://www.hirestreetuk.com/

Przyszłością będą również systemy wymiany odzieży luksusowej, takie jak platforma Second Life, automatyzująca odsprzedaż markowych torebek. Wyręcza ona sprzedającego w pozyskaniu nabywcy i przekazaniu zamówienia, zaś kupującemu umożliwia przeglądanie produktów, wygodną realizację płatności i odbiór torebki w dogodnym czasie.

Concious Fur, czyli jak uwolnić się od ekologicznego wstydu

Czy wybór sztucznego futra jest bardziej etyczny niż zakup tego wykonanego z norek czy soboli? Niekoniecznie. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i przekazów medialnych alarmujących o stanie środowiska powinniśmy dogłębnie zastanawiać się nad podejmowanymi decyzjami zakupowymi. Sztuczne futro, produkowane z syntetycznych włókien, nie jest obojętne dla kondycji naszej planety. Aby uniknąć ekologicznego wstydu, powinniśmy szukać w pełni biodegradowalnych alternatyw tradycyjnej odzieży, takich jak pierwsze futro na bazie składników roślinnych zaprezentowane na pokazie Stelli McCartney.

Gamer Garments, czyli istotny trend konsumencki

Co nosi miłośnik gier komputerowych? Rozciągnięty dres, ewentualnie flanelową koszulę? Nie w 2020 roku! Marki fashion zaczynają działać wspólnie z organizacjami zrzeszającymi profesjonalnych graczy. Współpraca marki K-Swiss i drużyny Immortals eSports zaowocowała stworzeniem gamingowego modelu sneakersów Ikon Knit.

Skoncentrowanie uwagi na grupie odbiorców, jaką są gracze, nie jest przypadkowe. Według prognoz wartość globalnych przychodów z e-sportu wzrośnie na przestrzeni lat 2018-2022 ze 165 do 239 mln dolarów.

Rok 2020 w branży fashion będzie rokiem innowacji, kształtowanym przez indywidualne potrzeby odbiorców. Branża modowa powinna jednak dawać od siebie coś więcej, niż projekt dostosowany do danej osoby – równie ważne jest, aby poprzez swoje działania rozwiązywała problemy, z którymi borykamy się jako społeczeństwo.

Zobacz następny wpis Silver influencerzy a branża beauty – na kogo warto mieć marketingowe oko?