4 trendy marketingowe, które działają w branży alkoholowej

KATEGORIA: Branding

W branży alkoholowej mamy do czynienia ze zmianą modelu promocyjnego z ,,brand centric” na ,,consumer centric”. Kiedyś to siła, rynkowa pozycja i rozpoznawalność marki decydowały o poziomie sprzedaży wyskokowych trunków. Dziś punkt ciężkości przesunął się w stronę konsumenta – na zyski mogą liczyć te brandy, które skupiają się na odpowiedzi na aktualne potrzeby klienta. A jakie działania gwarantują powodzenie? Przykłady znajdziecie w poniższym artykule!

DIY i ,,influencerzy bez twarzy”

Jaką reklamę jest w stanie zaakceptować konsument, który zna mechanizmy działań promocyjnych i ma świadomość ich wysoce perswazyjnego charakteru? Kluczem do sukcesu jest przekaz łatwo przyswajalny, ciekawy, a przede wszystkim – wnoszący w życie klienta konkretną wartość dodaną. W te tendencje świetnie wpisują się portale prezentujące porady typu DIY w formie wideo, takie jak Partyshaker Polska. Na tym fanpage’u, mającym 147 tys. fanów, znajdziemy krótkie filmiki instruktażowe dotyczące przygotowywania drinków. Partyshaker to przykład nie tylko efektywnie realizowanego content marketingu i subtelnego, trafiającego do współczesnego odbiorcy product placementu. Tego rodzaju społeczności tematyczne coraz częściej stają się swoistymi ,,influencerami bez twarzy”, mogącymi poprzez opinie i rekomendacje wpływać na konsumenckie decyzje. Przykład? Opublikowane przez Partyshaker wideo dotyczące tego, dlaczego warto wpaść na drinka do jednego z mało rozpoznawalnych rzeszowskich barów – Coctail Culture (możecie zobaczyć je tutaj).

Wideo to zostało wyświetlone 330 tys. razy i przełożyło się na wzrost ruchu w rzeszowskim lokalu. W ten sam weekend, w który opublikowano film, liczba nowych osób odwiedzających to miejsce wzrosła o 25%, a aż 40% klientów pytało o drinki, które pojawiły się w nagraniu.

 

Małe pojemności

Małe, poręczne buteleczki są w naszym kraju bardzo popularne. Według raportu firmy Synergion Polacy kupują dziennie około 3 miliony tzw. małpek. Butelki o pojemnościach 100 lub 200 ml stanowią aż jedną trzecią rynku wódki. Co ciekawe, trend niewielkich buteleczek dotyczy nie tylko najbardziej procentowych trunków. Wśród najchętniej kupowanych małpek dominują te zawierające wódki smakowe. Konsumenci coraz chętniej wybierają również wina w małych opakowaniach, co potwierdzają statystyki agencji Nielsen, według których segment winnych małpek wzrósł o 58% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

 

 

Premiumizacja

50% Polaków i 45% Polek deklaruje, że chętniej sięga po droższe i ciekawsze alkohole. Bogacenie się społeczeństwa znajduje odzwierciedlenie w konsumenckich wyborach. Przykładowo polski rynek whiskey jest jednym z najszybciej rozwijających się na świecie – według prognoz w 2025 r. może on przekroczyć wartość 6 mln skrzynek i stać się porównywalny do rynku niemieckiego. Premiumizacja alkolholi obejmuje także inne zjawiska poza zmianą dotyczącą preferowanego rodzaju trunku. Przyszłością pozycjonowania marek alkoholowych może stać się obecność na ekskluzywnych eventach, dbałość o ,,luksusowy” design opakowania czy inne działania, które kwalifikują produkt jako ten ,,z wyższej półki”. Tu warto pamiętać o tym, czym jest luksus dla współczesnego konsumenta – to już nie tylko dostęp do jakościowych i niszowych artykułów, ale także gwarancja customer experience, czyli unikalnych doświadczeń i przeżyć związanych z danym produktem czy marką.

Hybrydy

Hybrydowe połączenia alkoholi lub zestawienia trunków z innymi rodzajami napojów to jeden ze sposobów na wyjątkowe customer experience. Eksperymentowanie ze składnikami, przełamywanie schematów w postaci sprawdzonych przepisów, tworzenie niekonwencjonalnych doświadczeń smakowych – to obecnie istotny element kultury alkoholowej. A co należy miksować, aby powstała atrakcyjna dla Klienta hybryda? Wśród przykładów warto wymienić:

  • połączenie różnych rodzajów alkoholi (np. wódki i tequili);
  • miks alkoholi z innymi rodzajami produktów spożywczych (świeżo wyciskanymi sokami, lodami, galaretkami);
  • zestawienia z różnymi, w tym ,,modnymi” rodzajami herbat (np. matcha) i kaw;
  • niecodzienne warianty smakowe (takie jak pomidorowa wódka od Three Olives czy wódka łososiowa produkowana w destylarni Wasilla na Alasce);
  • połączenia gwarantujące multisensoryczność i ,,instagramowość” – drinki z brokatem, dodatkiem jadalnych kwiatów, fluorescencyjne shoty czy cieszący się dużą popularnością m.in. we wspomnianym rzeszowskim barze ,,meduza shot”:

Trendy widoczne w branży alkoholowej to efekt rosnącej świadomości i ciekawości konsumentów. Jeśli zajmujesz się marketingiem wyskokowych napojów, pamiętaj – Twój potencjalny klient chce spróbować czegoś niecodziennego, dobrej jakości, podanego efektownie i wygodnie, a do tego najlepiej… łatwego do odtworzenia w domowym zaciszu.

Zobacz następny wpis Produkty typu plant-meat blended – ekokompromis dla mięsożerców