Reklama w czasach zarazy. Jak możesz pomóc swoim klientom i… Twojej marce?
KATEGORIA: Branding
Czy w czasach pandemii wypada prowadzić działania reklamowe? Tak, o ile robi się to w sposób dostosowany do okoliczności. Większość brandów czeka prawdziwe wyzwanie: działać mądrze, mimo atmosfery niepokoju i chęci ograniczenia jakichkolwiek aktywności. Jak to zrobić? Pokazać Klientom, że nie są sami w obecnej sytuacji. Bo odpowiedzialna, godna zaufania marka to ta, która w trudnym czasie wspiera, edukuje i dostarcza rozwiązań.
Etyczna i skuteczna komunikacja. Przykłady dobrych praktyk
1. Promuj właściwe wzorce
Jednym z filarów walki z koronawirusem jest utrzymanie prawidłowej higieny. No właśnie – prawidłowej. Jak myć ręce, żeby pozbyć się jak największej ilości drobnoustrojów? Uczą tego marki takie jak Carex i Only&Bio. Pierwsza z nich edukuje swoich odbiorców za pomocą postów, druga – szczegółowych i przejrzystych infografik.
Hands up for hand hygiene 🙌 Take extra care to reduce the risk of infection by regularly washing your hands. Follow these 5 simple hand washing steps to help protect you and your family. #WhyWeCarex
Opublikowany przez Carex UK Piątek, 28 lutego 2020
2. Pokaż solidarność
W sklepach marki Lush powstały stanowiska z umywalkami i mydłem. Każdy, kto tylko odwiedzi sklep, może umyć ręce, a personel nie będzie oczekiwał, że taka osoba zrobi jakiekolwiek zakupy. Taka akcja to wyraz solidarności w czasach, w których priorytetem jest bezpieczeństwo, a nie wyniki sprzedażowe.
Inną marką, która wskazuje na potrzebę wspólnotowego działania, jest MANGO. Brand w swoich postach na Instagramie podkreśla, że czas niepokoju sprzyja docenianiu wartości takich jak bycie razem, wzajemna troska.
3. Daj alternatywę i wybór
W dobie koronawirusa większość firm pracuje w trybie zdalnym, a ludzie w trosce o własne bezpieczeństwo spędzają wolne chwile w domach. Dlatego marki proponują swoim odbiorcom alternatywne usługi i rozrywki, dzięki którym przebywanie w czterech ścianach staje się mniej uciążliwe. Siłownie Platinium w ramach facebookowego wydarzenia Trenuję w domu z Platinium prowadzą treningi z instruktorami online. Podobne rozwiązania sprawdzą się w przypadku większości marek związane ze sportem – przebywanie w domu nie zwalnia nas przecież ze zdrowego stylu życia.
Inne marki pozwalają odbiorcom kształtować komunikację w czasie kryzysu. Np. YES pyta swoich followersów na Instastories, jakie treści chcieliby obecnie widzieć na Instagramie.
4. Miej wyczucie
Przejawem wyczucia i dobrego smaku jest rezygnacja z kampanii i kreacji, które nie pasują do okoliczności. Dlatego producent alkoholi Coors Light wstrzymał kampanię piwa. Powód? Hasło (Oficjalne piwo pracującego zdalnie), które brzmi niestosownie w sytuacji, w której praca zdalna kojarzy się z kwarantanną.
Źródło: pbs.twimg.com
Działania wstrzymała również marka spożywcza Hershey. Przygotowywane od kilku miesięcy spoty, promujące interakcję z innymi, bliskość i nawiązywanie relacji (poprzez uściski, podanie dłoni) nie zostały opublikowane. W ich miejsce marka wypuściła spoty typowo produktowe.
Co czeka reklamę w czasach zarazy Covid-19?
Według obecnych prognoz wydatki na reklamę zmniejszą się, jednak nieznacznie (w skali globalnej o około 0,4%). Największe spowolnienie w branży reklamowej czeka Chiny, które pod względem wysokości są drugim rynkiem reklamowym na świecie. Ucierpią też marki związane z Chinami łańcuchem dostaw – już teraz m.in. Amazon znacznie ogranicza środki przeznaczane na promocję.
Wzrosną wydatki na reklamę cyfrową (nawet o kilkanaście procent), co jest związane z zaleceniami dotyczącymi pracy zdalnej i pozostawania w domach. Marketerzy będą korzystać z dobrze znanych im rozwiązań cyfrowych, ale nie tylko. Nowe okoliczności to czas na testowanie nietypowych rozwiązań. Niedawno wirtualna platforma wystawiennicza V-Ex poinformowała, że organizowane przez nią targi cyfrowe odwiedziło ponad 50 tys. osób. W dobie koronawirusa Facebook, Google i YouTube zintensyfikowały prace na wirtualnymi alternatywami dla tradycyjnych konferencji.
Przed wyzwaniem stoją również content marketerzy. Randy Frisch (dyrektor platformy content marketingowej Uberflip) wskazuje, że w czasie kwarantanny i izolacji kluczowe będzie utrzymanie wrażenia spersonalizowanych, bezpośrednio skierowanych do konsumenta produktów i usług.
Jak możemy pomóc Twojej marce?
McDonald w czasie kryzysu w latach 90. obciął wydatki na reklamę i stracił 28% obrotów. Z kolei Pizza Hut, która nie przestała w tym czasie inwestować w reklamę, zyskała ponad 60% obrotów.
Dlatego najlepsze, co możesz zrobić dla swojej marki, to w mądry sposób kontynuować działania reklamowe. Jak to robić w okresie, w którym zmagamy się nie tylko z wirusem Covid-19, ale także obawami i zmiennymi zachowaniami konsumentów?
Skorzystaj ze wsparcia specjalistów. Jako doświadczona agencja reklamowa pomożemy Ci:
- przenieść działania promocyjne do kanałów digitalowych – abyś mógł skutecznie docierać do konsumentów pozostających w domach;
- poprowadzić komunikację w sposób wyważony, etyczny, a jednocześnie interesujący;
- zbudować wizerunek brandu dbającego o swoich konsumentów – poprzez edukację, informowanie, proponowanie alternatywnych usług i rozwiązań.
W tym trudnym czasie działajmy wspólnie – dla dobra nas wszystkich i… Twojej marki.
Porozmawiajmy!
Chcesz, żebyśmy zaproponowali i wdrożyli działania, które pomogą Ci osiągnąć cele biznesowe i wizerunkowe? Skontaktuj się z nami!
tel. 533 353 939
zadzwoń lub napisz