Oczyszczamy atmosferę. O smogu inaczej

KATEGORIA: Marketing samorządów

Nadchodzi rewolucja. W wielu polskich miastach i regionach wprowadzono uchwały antysmogowe. Oddolna potrzeba oczyszczenia atmosfery wpłynęła na samo Ministerstwo Środowiska, od 2020 roku ze sprzedaży zostaną wycofane najbardziej toksyczne rodzaje opałów, a wiele gospodarstw będzie musiało zmierzyć się z wyzwaniem wymiany pieca. Jak możemy skutecznie informować o tych zmianach?

PALARNIA AUGIASZA

Powiedzenie, że przeprowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej smogu, to rzecz skomplikowana, zakrawa o truizm. Czynników, które powinniśmy wziąć pod uwagę jest multum. Dlaczego uchwały pojawiły się dopiero teraz? Czy koszty wymiany pieców i rodzaju ogrzewania są usprawiedliwione korzyściami dla naszego zdrowia? Z jakiego opału można korzystać?

Pytania tylko się mnożą.

A gdy dodamy do tego kampanie przeciwstawiające się uchwałom, jak np. ukarana przez Komisję Etyki Reklamy akcja przeprowadzona przez IGSPW, to przedstawienie powodów wprowadzenia zakazów może być zadaniem wręcz karkołomnym.

W Polsce powstały kampanie, które konfrontują się z tym tematem. Po ich analizie przygotowaliśmy listę porad, które pomogą w przygotowaniu dobrej kampanii edukacyjnej.

1. Twórz pozytywny przekaz

Przy tak szkodliwym zjawisku jak smog bardzo łatwo wprowadzić komunikację opartą o zakazy i piętnowanie tych, którzy nie chcą zmienić swoich przyzwyczajeń. Do takiej komunikacji zdążyliśmy się już przyzwyczaić, ponieważ często po nią sięgają ruchy obywatelskie sfrustrowane powolnym tempem zmian i zdrowotnych skutków smogu. Przykłady? Kampanie „Nie puszczaj życia z dymem”, „Nie truj sąsiada”. Choć komunikaty są pomysłowe, mogą alienować odbiorców. Nikt nie chce być obsadzony w roli czarnego charakteru, szybko szukając usprawiedliwienia dla swojego zachowania. „Palę śmieci? To dlatego, że nie mam pieniędzy. Sąsiad pali gorsze rzeczy”. I dysonans poznawczy znika.

Zmiana podejścia może przynieść lepsze efekty. Zauważmy, że tytuły powyższych kampanii oparte są na negacji. Zamiast zakazywać, lepiej pokazać, co można zmienić i zachęcić do działania. Przykładem takiej akcji jest zrealizowana dla województwa śląskiego kampania „MOGĘ! #Zatrzymać SMOG”. Nacisk położono tu na to, co każdy może zmienić. Marchewka zwykle działa lepiej niż kij.

Akcja „Nie truj sąsiada”

 

Kampania „MOGĘ zatrzymać SMOG”

 

 

2. Selekcjonuj informacje

Złożoność kampanii antysmogowych zazwyczaj sprowadza się do prostej konkluzji. Przekaz do różnych grup odbiorców powinien być inny – każdy przecież w innym stopniu przyczynia się do powstawania tego zjawiska. Przykładowo mieszkaniec ogrzewanego gazem bloku, który jeździ do pracy komunikacją miejską, powinien otrzymać zupełnie inny komunikat niż właściciel opalanego „kopciuchem” gospodarstwa domowego. Odpowiedni podział informacji pomaga w rozwiązaniu tego problemu. Przykład – kampania „7 sposobów na czyste powietrze” zrealizowana dla Opola.

Jasna klasyfikacja na działania z zakresu aktywnej walki ze smogiem (wymiana pieca), doraźnej ochrony (maski antysmogowe) i edukacji (dawanie przykładu) pozwoliła, by poszczególne komunikaty trafiały do osób, których naprawdę dotyczyły.

Kampania dla Opola

 

Rybnik: Nadchodzi błękit czyli nowa kampania walki ze smogiem [BILLBOARDY]

Rybnik – „Nadchodzi błękit”

3. Wskaż dobry wzór

Nakazy wydawane przez bezosobowy urząd dają słabszy efekt od przykładu danego przez sąsiada. Wiedzą o tym władze Rybnika, co widać po projekcie kampanii „Nadchodzi błękit”. Zaproszono do niej obywateli miasta, którzy wymienili już źródło ogrzewania. Podając racjonalne argumenty, przekonywali pozostałych mieszkańców, że warto pójść w ich ślady.

4. Współpracuj z autorytetami

Dobry sąsiad to nie wszystko. Nasi odbiorcy często słuchają ludzi, których szanują ze względu na ich autorytet, wynikający czy to z ich wiedzy, czy popularności, jaką się cieszą. W ramach jednej kampanii możemy starać się ubiegać o głos więcej niż jednego influnecera, tak by komunikaty trafiły do jak najszerszej grupy docelowej.

Przykłady:

  • Tomasz Rożek (vloger, osobowość telewizyjna) stworzył materiały filmowe na temat walki ze smogiem w ramach kampanii dla województw śląskiego i małopolskiego.
  • Do akcji warto zapraszać autorytety dobrane do wieku grupy docelowej. Kanał „To już jutro” włączył się do kampanii antysmogowej w województwie wielkopolskim. Twórca nawiązujących do sztuki memów „Roobens był z Bytomia” wsparł facebookowym konkursem kampanię śląskiego.
  • W Krakowie na ulicach pojawiły się billboardy z udziałem związanych z miastem celebrytów. M. in. Jerzy Sthur i Grzegorz Turanu edukowali mieszkańców miasta o skutkach smogu.

Influener w kampanii

 

Kampania antysmogowa z udziałem gwiazd

Znani o smogu

 

 

5. Inicjuj dialog

Nawet najlepiej zaplanowane działania w ramach kampanii nie zastąpią rozmowy z twoimi odbiorcami. Pytania, mniej lub bardziej zasadne skargi będą pojawiać się w każdym możliwym kanale komunikacji, pod artykułami czy social media. To jest moment, by pokazać, że kampania antysmogowa, to nie sposób na poprawę wizerunku władz, ale działania, które służą edukacji i realnej poprawie życia Polaków. Monitoring mediów i merytoryczny dialog powinny być częścią każdej kampanii edukacyjnej!

Źródła:

https://www.facebook.com/gminazenergia/

http://slaskie.naszemiasto.pl/artykul/smog-nie-puszczaj-zycia-z-dymem-kampania-antysmogowa,4310118,art,t,id,tm.html

https://powietrze.slaskie.pl/content/dziel-sie-wiedza-o-smogu–materialy-edukacyjne

https://www.facebook.com/MiastoOpole/

https://dziennikzachodni.pl/rybnik-nadchodzi-blekit-czyli-nowa-kampania-walki-ze-smogiem-billboardy/ar/11434293

 

Zobacz następny trend Pozytywne emocje napędzają kampanie samorządowe