RAPORT: Bliskość na nowo

KATEGORIA: Trendy beauty

Przed markami otwiera się nowa perspektywa komunikacji z odbiorcami. Kluczem do jej zainicjowania będzie umiejętność zrozumienia współczesnej potrzeby odczuwania wynikającej z „głodu” fizycznego kontaktu, sensorycznych przeżyć, stymulacji uśpionych przez technologię obszarów mózgu i osadzenie w tej rzeczywistości korzyści marki. Jedną z tendencji, która od kilku lat wpasowuje się w te potrzeby, jest ASMR.  Brzmi skomplikowanie? Nic bardziej mylnego. Poznajmy trzy brandy, które czerpią z idei „Bliskości” opartej o ASMR, budując na niej unikalne relacje z odbiorcami.

Czym jest ASMR?

Autonomous Sensory Meridian response, bo tak brzmi pełna nazwa, to relaksujące, często uspokajające uczucie, które zaczyna się na skórze głowy i porusza się w dół ciała. Znany również jako „masaż mózgu”, wyzwalany jest przez stonowane obrazy i dźwięki; takie jak szepty, stuknięcia i szeleszczenie. ASMR to gigantyczny i stale rosnący trend, który został zapoczątkowany oraz wypromowany przez internautów na całym świecie, głównie w serwisie YouTube. Od tutoriali kosmetycznych po unboxing produktów spożywczych, każdy żądny sensualnych wrażeń znajdzie coś dla siebie.

Zamień horror na błogie doznanie – skrzypiąca szafa w kampanii ASMR Ikea

 

Na rynku polskim video ASMR w klasycznej formie stworzyła Ikea w relacji ze znanymi influencerami z G.F Darwin. Bohaterowie w serii filmów promowali dźwięki relaksu wydawane przez… meble. Na potrzeby akcji powstał również specjalny soundtrack Ikea z dźwiękami poszczególnych produktów.

 

Zastosowanie trendu ASMR w działaniach Ikea było zbieżne z aktualnie promowanym wizerunkiem marki, budowanym wokół domowości, relaksu i „nic nierobienia” – stąd spory sukces akcji oraz jej pozytywny odbiór.

Nastrój się do grania – Darksiders III

Twórcy „Darksiders III”, wyczekiwanej nowość THQ Nordic z końcówki 2018, również postanowili zaczerpnąć z niekonwencjonalnego podejścia marketingowego, publikując zestaw filmów ASMR z główną postacią gry – Fury. Był to pierwszy przykład firmy z branży gier wideo wykorzystującej to zjawisko do wprowadzenia na rynek nowego tytułu.

Filmy z serii ASMR „Darksiders III” powstały we współpracy ze znaną vlogerką i artystką Ruby True, która przebrana za główną bohaterkę odtwarza motywy i sceny zaczerpnięte z gry. Dźwięk potrząsanych łańcuchów, kroków czy przerzucanych stron książki miał za zadanie nie tylko wprowadzać w klimat gry, ale też „pomóc graczom odstresować się w okresie świątecznym”, jak twierdzili twórcy.

Znasz ten dźwięk? To zapalniczka Zippo

Kultowa marka Zippo stanowi potwierdzenie tego, że dźwięki również mogą być znakiem rozpoznawczym brandu. Kto z nas nie oglądał filmu, w którym bohater zapala płomień Zippo? Ten charakterystyczny dźwięk każdy może przywołać w swojej głowie.  Przy współpracy z medialnym gigantem Buzzfeed, marka Zippo stworzyła video, które miało udowodnić, że dźwięk legendarnej zapalniczki wywołuje wśród odbiorców takie same odczucia jak klasyczne ASMR, czyli szepty, stukanie czy szczotkowanie włosów.

Filmik „This is how Zippo does ASMR” zawiera różnorodne dźwięki uzyskane dzięki otwieraniu, zamykaniu i rozpalaniu zapalniczki. W tym przypadku ASMR ma za zadanie potwierdzić obecność marki w panteonie najbardziej charakterystycznych, kultowych marek świata, w myśl idei „Znam ten dźwięk – to musi być Zippo”.

 

Jak skorzystać z ASMR w promocji własnej marki? Tak naprawdę nie ma jednego idealnego wzoru. Trzeba pamiętać o tym, że trend ten to pewnego rodzaju technika, którą należy wpasować w charakter marki, nigdy na odwrót. Jeżeli wiesz do czego dąży Twój brand, jakie ma wartości i z jakimi tendencjami chcesz, by był łączony, z łatwością odnajdziesz unikalna ścieżkę wyrazu.

 

Chcesz poznać więcej inspiracji opartych o motyw bliskości i sensualności?
Pobierz nasz bezpłatny RAPORT TRENDair „Bliskość na nowo”.

Zobacz następny trend RAPORT: Męskość na rozstaju