5 nowych zmian w nawykach żywieniowych Polaków. Sprawdź, czy za nimi nadążasz!

KATEGORIA: Aktualności, Branding

Z jednej strony gotujemy częściej, z drugiej – jadamy nieregularnie. Sięganie po naturalną żywność wzmacniającą odporność nie przeszkadza nam w pocieszaniu się tabliczką czekolady. Nie ulega wątpliwości, że jednym ze skutków epidemii są zmiany w nawykach żywieniowych. Co najchętniej jedzą współcześni Polacy? Sprawdź!

Zweryfikuj, czy Twoje działania odpowiadają na następujące zmiany w nawykach żywieniowych:

  1. Jeszcze bardziej zero waste
  2. Presja zdrowia i odporności
  3. Zmiana podejścia do produktów BIO
  4. Cukier krzepi
  5. Młodzi kontra starzy – różne modele nawyków

1. Jeszcze bardziej zero waste

Według raportu agencji IQS 75% Polaków staranniej planuje wydatki na jedzenie, a 55% nadal robi zakupy na zapas. Dodatkowo nasi rodacy głośno wyrażają swoje obawy związane nie tylko z pandemią, ale też sytuacją hydrologiczną w kraju. Wszystko to sprawia, że staramy się nie marnować jedzenia. Boimy się kryzysu (gospodarczego, klimatycznego) i wykorzystujemy zakupione dobra, w tym żywność, w jak najbardziej optymalny sposób.

Trend zero waste ma obecnie podłoże nie tylko ekologiczne, ale również finansowe. Jego lifestyle’owy wymiar ustępuje miejsca korzyściom ekonomicznym. Dzieje się to w wymiarze zarówno jednostkowym, jak i społecznym – zero waste w kuchni to nie tylko korzyść dla naszego portfela, ale też wyraz troski o dostępność zasobów dla przyszłych pokoleń.

2. Presja zdrowia i odporności

Jakie cechy ma idealny produkt spożywczy? Według Polaków powinien on być:

  • świeży (54%);
  • naturalny (46%);
  • pozyskany z własnych upraw (38%) lub bezpośrednio od rolnika (24%);
  • przygotowany w domu (28%);
  • zrobiony tradycyjnie, według sprawdzonych receptur (23).

Chętniej wybieramy produkty, które poprawiają naszą kondycję i odporność. Ta druga jest przez konsumentów kojarzona z naturalnością (na co wskazują analizy postów w mediach społecznościowych). Dlatego do łask wracają tradycyjne metody budowania odporności – oparte na dodatku czosnku, cebuli czy natki pietruszki (źródło witaminy C).

3. Zmiana podejścia do produktów BIO

Troska o zdrowie i potrzeba naturalności nie koreluje ze udziałem w sprzedaży produktów bio. O ile procent Polaków, który deklaruje spontaniczny zakup produktów bio, jest stały (65%), o tyle maleje liczba osób, które regularnie kupują artykuły bio (spadek o 6% w okresie od grudnia do kwietnia).

Z czego to wynika? Między innymi – ze zmian na rynku pracy. Firma Ernst & Young sprawdziła, jak na rosnące bezrobocie i destabilizację przedsiębiorstw reagują konsumenci:

  • 35% oszczędza z myślą o zapewnieniu sobie i bliskim stabilnej sytuacji finansowej w przyszłości;
  • 27% zmniejsza wydatki ze względu na brak pracy lub zawieszenie działalności;
  • 26% nie reaguje gwałtownie, nie zmienia nawyków;
  • tylko 11% zwiększa konsumpcję.

Artykuły bio w dobie cięcia kosztów są traktowane jako luksus. Konsumenci wolą zastąpić drogi produkt z etykietką ,,bio”  tańszą i równie zdrową alternatywą (artykułami lokalnymi, tradycyjnymi bądź pochodzącymi od rodzimych dostawców).

4. Cukier krzepi, zwłaszcza… kobiety

Z jednej strony poprawiamy odporność, z drugiej – przymykamy oko na żywieniowe grzeszki. Zmienia się poziom tolerancji w stosunku do cukru. Dziś łaskawiej patrzymy na słodycze, a brak cukru przestaje być wyznacznikiem wartościowej żywności.

Szczególnie kobiety sięgają po smakołyki dla poprawy nastroju lub by nagrodzić się za trudy życia codziennego. Być może wynika to z potrzeby odreagowania – kobiety kontynuują, najczęściej zdalnie i w niesprzyjających, domowych warunkach pracę zarobkową. Jednocześnie w świadomości Polaków następuje regres w zakresie postrzegania roli kobiety, co może skutkować wzrostem oczekiwań wobec pań. Obecnie 25% Polaków twierdzi, że to kobieta powinna zajmować się domem (w 2017 r. uważało tak 17% Polaków).

5. Młodzi kontra starzy – różne modele nawyków

Jeśli chodzi o nawyki żywieniowe, widoczne są ogromne różnice pokoleniowe. Młodzi Polacy (18-30 lat) jedzą nieregularnie (61%), zazwyczaj tuż przed snem (59%) i chętnie sięgają po gotowe dania (20%). Natomiast seniorzy (60+) są najbardziej ustabilizowaną grupą, jeśli chodzi o równowagę i rytm posiłków.

Jak odpowiedzieć na potrzeby młodych osób, które jedzą w pośpiechu? Kluczem do sukcesu jest convenience food, czyli żywność wygodna, łatwa w przygotowaniu, często porcjowana lub pakowana w zestawy pozwalające szybko stworzyć pełny posiłek. Seniorzy docenią natomiast wysokie walory prozdrowotne i chętnie sięgną po żywność podnoszącą poziom energii, wspierającą regenerację organizmu oraz zawierającą składniki spowalniające procesy starzenia (więcej na ten temat tutaj).

Zastanawiasz się, jak zmiany w nawykach żywieniowych Polaków wpłyną na wyniki sprzedażowe Twojej marki? W dobie kryzysu nie chcesz konkurować ceną, ale realną wartością Twoich produktów? Razem z nami opracuj strategię, zaplanuj działania w nowych kanałach i prowadź skuteczną komunikację. Pomożemy Twojej marce odnaleźć się w nowej rzeczywistości!

Porozmawiajmy!

 

Ula Konopacka
Business Development Director

tel. 533 353 939
u.konopacka@mdigroup.pl

zadzwoń lub napisz

 

Zobacz następny wpis Silver influencerzy a branża beauty – na kogo warto mieć marketingowe oko?