Ekologiczne opakowanie – must have skutecznej sprzedaży
KATEGORIA: Opakowania
Z jednej strony klienci doceniają marki angażujące się w długofalowe działania prośrodowiskowe i społeczne. Z drugiej strony, według badań firmy in-Store Media, aż 80% decyzji zakupowych wciąż zapada ,,przed półką” – czyli bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Jak odpowiedzieć jednocześnie na potrzebę bycia częścią wartościowych inicjatyw oraz impulsywność zachowań konsumentów? Recepta jest prostsza, niż może się wydawać, a jest nią… ekologiczne opakowanie!
Opakowanie jako sposób dotarcia do konsumenta
Rynek kształtowany jest przez coraz młodszych konsumentów. Obecnie najistotniejsza grupa nabywców to Millenialsi – według prognoz ich wydatki mogą sięgnąć nawet 3,4 biliona dolarów w skali światowej. Rośnie też znaczenie jeszcze młodszych pokoleń – w tym Generacji Z, która dopiero wchodzi na rynek pracy, a jednak mimo to ma jasno sprecyzowane oczekiwania konsumenckie.
Millenialsi i Generacja Z (więcej o tym, jak te grupy kształtują rynek nabywczy, piszemy w raporcie Redefinicja Luksusu) posługują się innymi kryteriami wyboru produktów niż poprzednie pokolenia. Ważne jest dla nich brand experience – doświadczenie klienta budowane przez markę. Opakowanie to element, który idealnie wpisuje się w tę ideę – to jeden z niewielu nośników realnych bodźców w zdigitalizowanym świecie. Działa na nasz wzrok, dotyk, a nawet węch. Pozwala na nawiązanie kontaktu konsumenta z produktem ,,tu i teraz”.
Ekologiczne opakowanie jako nośnik wartości
Według raportu Delloite ,,Millennial Survey” 46% Millenialsów ma ambicję, aby swoimi działaniami wywierać pozytywny wpływu na środowisko oraz społeczeństwo. 29% osób z pokolenia Y deklaruje, że kwestie ochrony środowiska i zmian klimatycznych traktuje jako osobiste zmartwienie. Stąd uzasadnione dążenia marek do bycia zaangażowanymi i odpowiedzialnymi ekologicznie. Ekoopakowanie jest wręcz namacalnym dowodem na to, że marka wyznaje filozofię bliską młodemu (i nie tylko) konsumentowi. O ile doniesienia o zmniejszeniu ilości wody w procesie produkcji czy udziale marki w ekoakcji mogą łatwo umknąć, o tyle ekologiczne opakowanie to coś, co trudno przegapić.
Ekopakowania – przykłady i kierunki
Jak odpowiedzieć na oczekiwania konsumenta w zakresie ekopakowań? Jedyna słuszna droga do serca klienta nie istnieje, warto jednak śledzić ścieżki, którymi inni zbliżają się do celu.
Dedykowane ekomateriały
Metsa Board, europejski producent tekstur litych, przygotowywanych w duchu troski o zrównoważony rozwój, postanowił odpowiedzieć na potrzeby marek z branży beauty. Producent zaproponował kilka próbek opakowań nie tylko ekologicznych, ale także wysoce estetycznych. Mikrowytłaczanie czy wytłaczanie wielowarstwowe naturalnych tektur to techniki, dzięki którym opakowania Metsa Board zapewniają nabywcom kosmetyków wysokie wrażenia zarówno wizualne, jak i dotykowe.
Zmiana strategii
Nestlé to jedna z marek, którą organizacja Greenpeace i ruch Break Free From Plastic zaliczyły do grupy najbardziej zaśmiecających naszą planetę. Co ciekawe, sam koncern przedstawił dane dotyczące zużycia plastikowych opakowań. Okazało się ono… o 13% wyższe, niż oszacował Greenpeace (wyniosło 1,7 ton plastiku w 2018 roku). Wizerunkowy strzał w kolano? W świetle dalszych działań – niekoniecznie. Nestle ruszyło na wojnę z plastikiem. Firma powołała swój Instytut Badań na Opakowaniami oraz zaczęła produkować nowe, papierowe opakowania (dla linii batoników Yes). Dodatkowo koncern zadeklarował, że do 2025 będzie wykorzystywał wyłącznie opakowania nadające się do recyklingu.
Zero waste
Czy ekopakowanie = biodegradowalny kartonik? Niekoniecznie. Udowadnia to marka KEVIN.MURPHY, która postanowiła opracować opakowania kosmetyków w 100% stworzone z odzyskanego z oceanu plastiku. Pierwsze produkty w tego rodzaju opakowaniach (mają być to szampony) znajdą się w polskich sklepach niebawem – jesienią tego roku.
Jak pokazują powyższe dane i przykłady, ekologiczne opakowania to coś więcej niż kolejna odsłona ekotrendu. Opakowania z materiałów naturalnych lub pozyskanych z recyklingu pomagają w skutecznej sprzedaży oraz kształtują kontakt z Klientem – zarówno ten pierwszy, przy półce, jak i późniejszy, oparty o relację z marką.