Reklama w czasach zarazy. Jak możesz pomóc swoim klientom i… Twojej marce?

KATEGORIA: Branding

Czy w czasach pandemii wypada prowadzić działania reklamowe? Tak, o ile robi się to w sposób dostosowany do okoliczności. Większość brandów czeka prawdziwe wyzwanie: działać mądrze, mimo atmosfery niepokoju i chęci ograniczenia jakichkolwiek aktywności. Jak to zrobić? Pokazać Klientom, że nie są sami w obecnej sytuacji. Bo odpowiedzialna, godna zaufania marka to ta, która w trudnym czasie wspiera, edukuje i dostarcza rozwiązań.

Etyczna i skuteczna komunikacja. Przykłady dobrych praktyk

1. Promuj właściwe wzorce

Jednym z filarów walki z koronawirusem jest utrzymanie prawidłowej higieny. No właśnie – prawidłowej. Jak myć ręce, żeby pozbyć się jak największej ilości drobnoustrojów? Uczą tego marki takie jak Carex i Only&Bio. Pierwsza z nich edukuje swoich odbiorców za pomocą postów, druga – szczegółowych i przejrzystych infografik.

Hands up for hand hygiene 🙌 Take extra care to reduce the risk of infection by regularly washing your hands. Follow these 5 simple hand washing steps to help protect you and your family. #WhyWeCarex

Opublikowany przez Carex UK Piątek, 28 lutego 2020

 

2. Pokaż solidarność

W sklepach marki Lush powstały stanowiska z umywalkami i mydłem. Każdy, kto tylko odwiedzi sklep, może umyć ręce, a personel nie będzie oczekiwał, że taka osoba zrobi jakiekolwiek zakupy. Taka akcja to wyraz solidarności w czasach, w których priorytetem jest bezpieczeństwo, a nie wyniki sprzedażowe.

Inną marką, która wskazuje na potrzebę wspólnotowego działania, jest MANGO. Brand w swoich postach na Instagramie podkreśla, że czas niepokoju sprzyja docenianiu wartości takich jak bycie razem, wzajemna troska.

3. Daj alternatywę i wybór

W dobie koronawirusa większość firm pracuje w trybie zdalnym, a ludzie w trosce o własne bezpieczeństwo spędzają wolne chwile w domach. Dlatego marki proponują swoim odbiorcom alternatywne usługi i rozrywki, dzięki którym przebywanie w czterech ścianach staje się mniej uciążliwe. Siłownie Platinium w ramach facebookowego wydarzenia Trenuję w domu z Platinium prowadzą treningi z instruktorami online. Podobne rozwiązania sprawdzą się w przypadku większości marek związane ze sportem – przebywanie w domu nie zwalnia nas przecież ze zdrowego stylu życia.

Inne marki pozwalają odbiorcom kształtować komunikację w czasie kryzysu. Np. YES pyta swoich followersów na Instastories, jakie treści chcieliby obecnie widzieć na Instagramie.

4. Miej wyczucie

Przejawem wyczucia i dobrego smaku jest rezygnacja z kampanii i kreacji, które nie pasują do okoliczności. Dlatego producent alkoholi Coors Light wstrzymał kampanię piwa. Powód? Hasło (Oficjalne piwo pracującego zdalnie), które brzmi niestosownie w sytuacji, w której praca zdalna kojarzy się z kwarantanną.

Źródło: pbs.twimg.com

Działania wstrzymała również marka spożywcza Hershey. Przygotowywane od kilku miesięcy spoty, promujące interakcję z innymi, bliskość i nawiązywanie relacji (poprzez uściski, podanie dłoni) nie zostały opublikowane. W ich miejsce marka wypuściła spoty typowo produktowe.

Co czeka reklamę w czasach zarazy Covid-19?

Według obecnych prognoz wydatki na reklamę zmniejszą się, jednak nieznacznie (w skali globalnej o około 0,4%). Największe spowolnienie w branży reklamowej czeka Chiny, które pod względem wysokości są drugim rynkiem reklamowym na świecie. Ucierpią też marki związane z Chinami łańcuchem dostaw – już teraz m.in. Amazon znacznie ogranicza środki przeznaczane na promocję.

Wzrosną wydatki na reklamę cyfrową (nawet o kilkanaście procent), co jest związane z zaleceniami dotyczącymi pracy zdalnej i pozostawania w domach. Marketerzy będą korzystać z dobrze znanych im rozwiązań cyfrowych, ale nie tylko. Nowe okoliczności to czas na testowanie nietypowych rozwiązań. Niedawno wirtualna platforma wystawiennicza V-Ex poinformowała, że organizowane przez nią targi cyfrowe odwiedziło ponad 50 tys. osób. W dobie koronawirusa Facebook, Google i YouTube zintensyfikowały prace na wirtualnymi alternatywami dla tradycyjnych konferencji.

Przed wyzwaniem stoją również content marketerzy. Randy Frisch (dyrektor platformy content marketingowej Uberflip) wskazuje, że w czasie kwarantanny i izolacji kluczowe będzie utrzymanie wrażenia spersonalizowanych, bezpośrednio skierowanych do konsumenta produktów i usług.

Jak możemy pomóc Twojej marce?

McDonald w czasie kryzysu w latach 90. obciął wydatki na reklamę i stracił 28% obrotów. Z kolei Pizza Hut, która nie przestała w tym czasie inwestować w reklamę, zyskała ponad 60% obrotów.

Dlatego najlepsze, co możesz zrobić dla swojej marki, to w mądry sposób kontynuować działania reklamowe. Jak to robić w okresie, w którym zmagamy się nie tylko z wirusem Covid-19, ale także obawami i zmiennymi zachowaniami konsumentów?

Skorzystaj ze wsparcia specjalistów. Jako doświadczona agencja reklamowa pomożemy Ci:

  • przenieść działania promocyjne do kanałów digitalowych – abyś mógł skutecznie docierać do konsumentów pozostających w domach;
  • poprowadzić komunikację w sposób wyważony, etyczny, a jednocześnie interesujący;
  • zbudować wizerunek brandu dbającego o swoich konsumentów – poprzez edukację, informowanie, proponowanie alternatywnych usług i rozwiązań.

W tym trudnym czasie działajmy wspólnie – dla dobra nas wszystkich i… Twojej marki.

Porozmawiajmy!

 

Ula Konopacka
Business Development Director

tel. 533 353 939
u.konopacka@mdigroup.pl

zadzwoń lub napisz

 

Zobacz następny wpis Letnie odświeżenie z Tchibo