Kosmetyki dla… niepełnosprawnych, czyli o niszy odbiorców dla rynku beauty

KATEGORIA: Branding

Czy osoby niewidome dbają o wygląd? Czy chorych na stwardnienie rozsiane interesuje wykonywanie makijażu? Dziś już nikt nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Prawdziwe piękno nie lubi ograniczeń, dlatego marki z branży beauty coraz częściej słyszą pytanie: co robicie, aby osoba niepełnosprawna mogła korzystać z waszych kosmetyków?

Dotykowy wybór

Wchodzisz do drogerii z zamiarem kupienia szamponu. Nie możesz się odnaleźć wśród alejek, ale miła ekspedientka prowadzi Cię do odpowiedniej półki. Stajesz przed nią, bierzesz losowy produkt do rąk i… nie wiesz, czy wybrałaś szampon, czy odżywkę. Jesteś niewidoma.
Aby ułatwić zakup kosmetyków osobom niepełnosprawnym, marka Herbal Essences umieściła na swoich produktach tłoczone oznaczenia. Jedna linia pionowych pasków oznacza szampon, a dwie linie kółek – odżywkę. Dodatkowo marka kilka miesięcy temu uruchomiła aplikację ,,Be my eyes”, dzięki której klient uzyskuje bezpłatną pomoc podczas robienia zakupów (w postaci wideopołączenia z ekspertem).

Piękne rzęsy dla wszystkich

Jaki powinien być makijaż oka? Przede wszystkim – staranny! Niestety, precyzyjne operowanie tuszem do rzęs jest dla wielu osób niepełnosprawnych wyzwaniem ponad siły. Z myślą o osobach mających ograniczoną zręczność marka Grace Beauty opracowała 3 nietypowe szczoteczki do rzęs:
• ze znacznie szerszym uchwytem – ułatwiającym trzymanie szczoteczki w dłoni;
• z pierścieniem zakładanym na palec – dla osób, które nie są w stanie utrzymać szczoteczki między palcami;
• z gumowym, kulistych uchwytem – gwarantującym przyczepność do dłoni i szeroki kąt uchwytu.

Trudna sztuka makijażu

Jak się malować, kiedy jest się… niewidomą? Uczy tego youtuberka Lucy Edwards, która na swoim kanale publikuje makijażowe tutoriale. Lucy sama jest osobą niewidomą – jej rady, poparte doświadczeniem i wieloma nieudanymi próbami, są wielką wartością dla innych niewidomych dziewczyn.

Kanały niepełnosprawnych influencerek mają duży potencjał sprzedażowy. Lucy nie kryje się z tym, jakich kosmetyków używa (podkład L’Oreal, cienie Urban Decay), mimo to na jej kanale próżno szukać komentarzy zarzucających youtuberce ,, dyskretne lokowanie produktu”.

Manicure inteligentny

Manicure, który zastępuje wzrok osobom niedowidzącym. Science-fiction? Raczej projekt Braille Nails Project, realizowany przez Sheseido we współpracy z Google.

W ramach projektu stworzono nakładki na paznokcie przypominające tipsy. Mają one nie tylko piękny wygląd, niezwykłą fakturę, ale także… wbudowaną kamerę. Kiedy osoba niewidoma wyciągnie przed siebie palec, kamera przechwyci obraz otoczenia i zidentyfikuje go. Specjalny moduł TensorFlow zanalizuje dane wizualne i przetworzy je na tekst przygotowany do odsłuchania. Dzięki temu osoba niewidoma może być na bieżąco informowana o tym, co znajduje się w jej otoczeniu.

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), 15% światowej populacji stanowią osoby niepełnosprawne. To prawie miliard osób, które szukają dedykowanych dla siebie rozwiązań – również w branży beauty. Dlatego nie dziwi fakt, że coraz więcej kosmetyków tworzonych jest z myślą o niewidomych czy tych, którzy mają ograniczoną sprawność manualną.

Zobacz następny wpis Clickbait fashion, czyli o ubraniach memach